Galeasen Tellus, byggd 1899 i Sjötorp.
1927 tillhörande Torsö och 1933 Kållandsö. Därefter till Ostkusten. 1952 förliste den med kollast på resa Wismar-Mönsterås.
I Länspumpen 2003:1, sid 22, kan man läsa följande om Tellus:
Tellus, galeas
Reg-nr 3523.1903-1918
_________ Signaler: JKTG/SJYL_________
Tellus byggdes av ek och furu på kravell vid Sjötorps varv av skeppsbyggmästaren Sixten Groth år 1899 på beställning av ett partrederi i Rödesund med brovakten Gustaf Adolf Eriksson i Rödesund som huvudredare. Eriksson var huvudredare till och med år 1902. År 1903 tillträdde handlaren Axel Kindbom som huvudredare och behöll den posten tills i maj 1918 då Tellus såldes till ett partrederi i Kalmar för 45 000 kronor med skeppsfourneraren Fritiof Olof Wirén som huvudredare. Skutan mättes i Kalmar år 1919 till: Brutto 92,10 ton; netto 71,89 ton och dw 160 ton. Längd 21,15 m, bredd 6,81 m, djup i rummet 2,74 m och djupgående 3,00 m.År 1920 hade priset sjunkit till 38 000 kronor då hon köptes av ett partrederi i Kråkelund med kronolots Albert Tillman
som huvudredare. I april 1927 såldes skutan till slaktaren Per Aug Carlsson i Kalmar. Nu var priset nere i 8 000 kronor. Fjorton dagar senare såldes Tellus vidare till ett partrederi på Torsö i Vänern för 8 500 kronor. Huvudredare och befälhavare blev
skepparen Oscar Andersson bosatt på Torsö. Detta rederi lät inmontera en 40 hk Väner-motor i skutan. Den 1 december 1932 såldes Tellus till skepparen Anton Andersson på Kållandsö för 16 000 kronor. Ett partrederi bildades med sönerna Abel och Erik. År 1936 övertog sonen Erik befälhavarens roll. I augusti 1945 löste sönerna ut fadern Anton för 8 000 kronor. Fartyget såldes i mars 1946 för 29000 kronor till ett partrederi i Skillinge med skepparen Artur Andersson både som befälhavare och huvudredare. Denne ägde 21/63-delar i fartyget. Den 30 juli 1952 sjönk Tellus vid Gedser på resa mellan Wismar och Mönsterås med glaubersalt. Man hade avgått tidigt på morgonen. Frampå förmiddagen märktes en stöt i fartyget, men man kom inte underfund
med vad det kunde vara. Några timmar senare började motorn hacka. Då konstaterades att motorns svänghjul gick i vatten. Man började genast pumpa men efter en kort stund hade vattnet stigit ytterligare en fot och motorn stannade.
Situationen bedömdes som hopplös och besättningen gick därför i livbåten. Besättningen gick emellertid åter ombord vid ett par tillfällen och hissade bland annat storseglet, men efter fyra timmar sjönk skutan. Med livbåten rodde besättningen
in till Gedser. Sjötekniske konsulenten var kritisk och menade att man borde försökt segla mot grundare vatten vid Gedser Odde. Med den rådande vinden hade gått att nå dit!
I Informationsblad från "FÖRENINGEN "SLUPEN" Nr 1 april 1999 Årgång 3, sid 7, kan man också läsa en artikel om Tellus.
Artiklarna förmedlade i juni 2017 av Fredrik Pihl, vars farfars far hette Charles Evald Andersson f. 1887 i Göteborg, som tjänstgjorde som kock på Tellus under 1907.